Community Car Club
Sila log-in disini sebelum anda melayari forum ini...
terima kasih



by, The rock
Admin Revenge

Community Car Club


 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 BERAPA SELAMATKAH SELAMAT????

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
The Rock
REVENGE ADMINISTRATOR
REVENGE ADMINISTRATOR
avatar

Posts : 594
Join date : 04/11/2009
Age : 45
Location : W.P.Labuan/KK/Tuaran/KB/KM

PostSubject: BERAPA SELAMATKAH SELAMAT????   Tue Mar 16, 2010 11:40 am



Beberapa orang bertanyakan saya tentang selamatkah kereta yg diubahsuai dan tak kurang jg yg menegur hobi saya yg trlalu minat dgn kereta, kelajuan brlumba dan midifikasi. Soalnya tentang berapa selamatkah selamat?? (how safe its safe?) kereta2 yg diubahsuai ini dan berapa selamatkah jika kita brlumba. Sekarang mari kita lihat kedua2 aspek ini dr pemikiran yg waras dan rasional. Selamatkah kereta yg diubahsuai? Mengubahsuai kereta dgn enjin2 besar adalah satu perkara yglumrah. Samada utk laju-suka-suka sbb bnyk duit, menunjuk2 kat kawan, brlumba hala atopun haram, ataupun sebb enjin kilang yg mmng tdk ble blah langsung, jenis kena tutup aircond baru boleh potong lori. apalah !!!. jadi ... berapa selamatkan selamat?? Selamat adalah tentang bagaimana kita mmbuat kereta supaya jd selamat. Utk kereta biasa2 mcm kereta anda dan saya yg tdk ada airbag, ABS dan mana2 progrem penstabil elektronik (traction control, electronic stability programme dan lain2) selamat adalah brgantung kpd cara pemanduan dan gaya mentafsir orang lain memandu. Orang kaya mungkin suka mmandang sinis Waja Evo ato Kancil L2. Tetapi, jika anda lihat pd realiti sebenar, Kancil standard itu lebih bahaya jika ianya jenis ygdipandu utk perjalanan jauh dan berbukit. Kalau dgn L200 turbo, Bukit Kimanis tu selamba ja ble panjat dgn gear tiga, kalu kereta kancil standard mungkin membahaya kan Estima di belakang yg tiba2 trpaksa membrek sbb tiba2 jak ada sebijik kancil yg trhegeh2 memanjat bukit dgn penumpang lima orang. Jadi berapa selamatkan selamat?? Adakah kancil keluar kilang tdk selamat?? MMng tdk selamat pun. Tp dgn mengambil kira situasi di Malaysia yg mana makin hari lebih ramai yg suka mmbeli kereta, maka kancil adalah pilihan mereka yg kurang brkemampuan. Mereka mungkin selamat menaiki bas, tetapi apa salahnye membeli sebuah kereta yg suma RM250 sebulan loan sembila tahun? Rasa2 nye silap siapa?? Selamatkah brlumba?? Brlumba ada berbagai jenis resiko. Kalu di jalanraya, mmeng tdk selamat langsung. Ia spt mmbaling segumpal paku ke udara dan kemudian lari utk elakkan paku itu. Kalu nasib baik tdk kena cucuk, tp kalu nasib tak baik , trcucuk dr atas dan trpijak di bawah. Risikonye tdk dpt di duga. Walaupun adrenalinya mmng trbaik, tp kalu eksiden, grenti menyesal tak sudh. Brmain di trek adalah tmpt yg bagus. Tp spt jg masalah anda dan saya, kita tdk mmpu utk menyewa Sepang sendirian. Kita trpaksa brkongsi dgn orng lain. Itupun brapa ramai rakan kongsi yg mmpunyai minat yg sama?? tp utk apa jg alasan, brlumba d litar adalah tempat yg paling selamat. Kalu brpusing ada rumput, Kalu trbabas ada pasir, kalu trlepas selekoh ada barrier. Di depan trafik sehala, dan yg brlumba adalah jenis yg datang utk brlumba, bukan utk brcinta dan trpinga2 kepala keluar tingkap mencari alamat. suka utk saya ingatkan, selamat di litar adalah brgantung kpd kemampuan setiap individu. Setiap orang lahir dgn bakat dan kemahiran yg brbeza. Pemandu bagus adalah pemandu yg dilatih, bukan lahir2 je terus jd terer. Latih ialah kemahiran semua deria utk meningkatkan tahap respons, di bantu dgn teknik pemanduan yg betul. jd itulah kemahiran yg membolehkan pemanduan mnjd selamat. Jadi, berapa selamatkan selamat?? Sangat subjektif, tapi secara asasnya ialah apa yg cuba saya kongsikan brsama. Tapi kalau anda betul2 nak rasa selamat. Beli Coke dgn popcorn, duduk umah tengok tv. setel.


REVENGE TEAM
Labuan Auto Show Club

___________________

Back to top Go down
View user profile http://revenge.forumms.net
 
BERAPA SELAMATKAH SELAMAT????
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Ucapan Selamat & Salam Perayaan

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Community Car Club :: MOTORSPORTS PERFORMANCE :: ENGINE-
Jump to: